Husqvarnas moped- och motorcykeltillverkning

Husqvarna är varumärket många känner igen som den stora svenska symaskinstillverkaren. Men faktum är att företaget mellan 1906 och 198 även tillverkade motorcyklar, mopeder och scotrar. Dessa har fortfarande idag en hängiven skara användare som förvaltar historien genom att vårda och renovera de här motorcyklarna. I början av 1900-talet såg motorcyklarna ut i stort sett som vanliga cyklar, fast med en liten motor på framgaffeln. Det går faktiskt att jämföra utseendet med dagens elcyklar. De efterkommande motorcyklarna fick sedan den formgivning som blev Husqvarnas signum. Om man jämför med samtida internationella tillverkare vid sekelskiftet, såsom Indian och Triumph, var Husqvarnas modeller mindre och nättare i sin utformning. Man satsade en del av produktionen på tävlingsmotorcyklar och på racingbanorna hörde inte de tunga cyklarna för landsvägskörning hemma. Legendariska svenska racerförare som Ivar Skeppstedt, Gunnar Kalén, Ragge Sunnqvist, Rolf Gülich och orten Huskvarnas egen Bengt Håkansson, körde alla med en Husqvarna i tävlingarna de deltog i.

Drömpilen tog tävlingsfolket med storm

Husqvarna utmärkte sig genom att ha charmiga svenska namn på sina motorcyklar och mopeder. Svartqvarna, Drömpilen, Silverpilen och Änglavinge var några namn som modellerna döptes De äldsta motorcyklarna påminde om vanliga cyklartill. Företaget tillverkade också lättkörda motorcyklar till försvaret, motorcyklar som gick att använda med stödskidor för avancerad vinterkörning. Det här var en produkt vars teknik man även hade nytta av vid utvecklingen av tävlingsmotorcyklar. Målet var att få fram så lätta men stadiga motorcyklar som möjligt till tävlingsbanorna. Än idag står sig svensk motorcykelsport bra i internationella sammanhang och skördar framgångar världen över. För den som är tävlingsintresserad finns det bra organisationer i Sverige. Svemo är förbundet för tävlingssugna och där kan både den som är hängiven anhängare av tävlingar eller den som tävlar, ansluta sig. Motorcykelklubbar som vill tävla måste vara anslutna till Svemo och klubbarnas tävlingsförare måste också ha tävlingslicens utfärdad av Svemo. På förbundets hemsida finns all information som behövs för att en person eller en klubb ska komma igång med tävlandet. Där finns också de senaste nyheterna och händelserna inom svensk motorcykelsport.

Finn kärleken på racingbanan

I en motorcykelklubb behövs många entusiaster och dedikerade medlemmar för att verksamheten ska gå runt, men den som är med får också mycket tillbaka. Samhörigheten och vänskapsbanden som knyts där brukar vara för livet och inte bara det, många hittar också sin livskamrat. Det är många som funnit den stora kärleken när de varit aktiva i föreningslivet. Föreningsmänniskor är dessutom ofta aktiva entusiaster som verkligen tar för sig av livet. För vem vill väl leva med en soffpotatis? Ett annat ställe att hitta en aktiv, företagsam livspartner är på en dejtingsajt där det finns elitsinglar för driftiga människor att få kontakt med. Dejtingvärlden har många olika inriktningar numera. Den som har specialintressen, till exempel motorcyklar, behöver inte slumpmässigt söka efter en livskamrat utan kan rikta in sig på dejtingsidor för personer med sådana specialintressen. Söker någon en driftig framgångsrik egenföretagare eller karriärinriktad person, finns det digitala mötesplatser för dem också.