Motorcyklar och historia

 

Den första bensindrivna motorcykeln uppfanns i Tyskland år 1885 av Wilhelm Maybach och Gottlieb Daimler. Den var gjord mestadels i trä och påminde dock mer om en vanlig cykel. Den gick heller inte särskilt fort. Uppfinnarna kallade den till en början för reitwagen vilket ungefär betyder ridande bil. Det vill säga en bil som man rider på.

Den första motorcykel som använde sig av bensin och som såldes kommersiellt hade dock tre hjul och kallades för Butler Petrol Cycle och uppfanns av engelsmannen Edward Butler. Den började produceras år 1888.

Många menar att man bör börja räkna från tidigare, eftersom det då uppfanns motorcyklar som gick på ångmotorer. Till exempel så uppfann fransmannen Michaux-Perreaux redan år 1868 en motorcykel som drevs med hjälp av en ångmotor. Detsamma gjordes av amerikanen Sylvester H. Roper Roxbury ungefär samtidigt.

Under första världskriget populariserades motorcykeln eftersom den behövdes då man behövde kommunicera snabbt med sina trupper. Detta hade tidigare gjorts med hjälp av hästar, men nu kunde man alltså istället använda sig av den snabbare och smidigare motorcykeln. Under den här tiden producerades till exempel hälften av alla Harley Davidsons motorcyklar för att användas inom det militära. Och Triumph Motorcycles sålde mer än 30 000 motorcyklar till de allierade.

Efter det första världskriget var det Harley Davidson och tyska DKW som var de största tillverkarna av motorcyklar. Efter det andra världskriget började man göra mer sportiga designer på motorcyklarna och det blev inne med strömlinjeformade motorcyklar. Framstående tillverkare på det här området var företag så som Moto Guzzi och NSU. De hade väldigt kreativa designer och har haft stor inspiration på de motorcyklar som producerade efter det.

Moto Guzzi började även producera motorcyklar som skulle användas inom racing i slutet på 1950-talet och deras design vann nästan alla tävlingar. Detta ledde till att en del av deras design blev förbjudna under tävlingar, det berodde dock också på att de i många fall var farliga.

Under 2000-talet dominerades motorcykelmarknaden av kinesiska företag och av japanska. Det är även i dessa länder som man använder sig mest av motorcyklar. Japanska Honda Super Cub från 1958 är till exempel det mest sålda fordonet genom tiderna. Idag är det dock i Indien som marknaden domineras och världens största tillverkare är idag det indiska företaget Hero MotoCorp.